Hvordan er udsigterne for brintbiler i Danmark i 2024?

0
2546

Det er et spørgsmål som går igennem mange bilentutiasters hoveder for tiden. Mange er parate til denne omstilling – men er Danmark egentlig parat til brintbiler inden for den nærmeste fremtid? Som det ser ud lige nu, så står vi over for betydelige udfordringer, når det kommer til brintbiler på den danske veje. Det danske brintselskab Everfuel har annonceret lukningen af sine tabsgivende, ældre brinttankstationer til biler og skifter fokus til tung transport. Beslutningen om at lukke disse stationer skyldes forskellige faktorer, herunder umodne teknologier, projektets kompleksitet, forsinkede eksterne kilder til brint, forsyningskædeudfordringer, prisinflation samt mangel på brintbiler og kvalificeret personale

Til trods for disse udfordringer havde Everfuel oprindeligt planlagt at etablere et netværk på 19 brinttankstationer over hele Danmark inden udgangen af 2023. Dette netværk var tiltænkt at understøtte lastbiler, busser og biler i hele Skandinavien, herunder allerede udviklede steder i forskellige byer og en højkapacitetsstation i København.

Som det ser ud lige nu, så er der ikke fokus på at udvide infrastrukturen for brintbiler, men at fokus er rettet på transport-sektoren – og særligt de tunge køretøjer som lastbiler og busser.

Infrastruktur og partnerskaber (Hy24/Everfuel)

Everfuel tager et stort skridt mod en grønnere fremtid ved at fokusere på opbygningen af en omfattende grøn brintinfrastruktur i Norden. De har slået sig sammen med Hy24, en fremtrædende aktør på området, og sammen investerer de hele 200 millioner euro i dette initiativ. Målet er at oprette projekter, der er i stand til at producere op til 1 gigawatt grøn brint.

Deres første projekt, HySynergy fase 1 (også kendt som HySynergy 1), markerer starten på deres rejse for at skabe et netværk, der ikke kun understøtter bæredygtig energi, men også baner vejen for en mere miljøvenlig tilgang til energiproduktion og -forbrug i Norden. Du kan læse mere om dette partneskab her.

Fokus på tung transport

Everfuel tilpasser sig de skiftende markedsvilkår og udviklingen inden for brintmobilitetsteknologi ved at flytte fokus til tunge køretøjer. De koncentrerer sig nu om lastbiler og busser, der kræver mere robuste brændstofløsninger. Denne ændring er i overensstemmelse med den endelige aftale om Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). Som en del af dette skifte er Everfuel i gang med at udfase ældre stationer, der ikke er profitable, og fokuserer på at udvikle tankstationer specifikt til disse tunge køretøjer. Denne strategi opfylder ikke kun de aktuelle markedsbehov, men sigter også mod at tilbyde mere effektive og bæredygtige brændstofmuligheder for større transportkøretøjer. Du kan læse mere om Everfuels strategi her.

Udsigten til brintbiler i Skandinavien

Som det ser ud lige nu, så er der flere faktorer som spiller ind ift. at få flere brintbiler i Skandinavien, og i særdeleshed Danmark, lige nu. Som nævnt ovenfor, så er én af hovedaktørernes fokus skiftet til tung transport, da der i øjeblikket er mest potentiale i dette område. Transportområdet er klar til denne omstilling, hvor der er meget at hente ift. at nå de grønne mål, som man har stillet i EU og Danmark.

Manglende infrastruktur

Everfuels mål for 2023 var, at man ville etablere 19 brintstationer i Danmark. Dette mål er desværre blevet skrottet, da man har valgt at skifte fokus fra det private bilmarked til transportsektoren. Dermed ikke sagt, at det ikke er en del af Everfuels planer, at man vil genoptage denne udvikling – men det ser ikke ud til at blive i 2024, desværre.

Produktionen af brint – vi er der ikke endnu

Fremstilling af brint fra naturgas: Dette er den mest almindelige måde at fremstille brint på i dag. Det involverer opvarmning af naturgas med damp, men det forurener stadig en smule. Selvom denne metode ikke er 100% grøn, da man stadig er afhængig af naturgas, så er det ikke desto mindre den mest populære mode at fremstille brint på. Heldigvis er forskere i gang med at kigge på mere grønne løsninger – men disse er langtfra et stadie, som er ligeså rentabelt som ovenstående.

Fremstilling af brint vha. elektrolyse: Dette er den absolut reneste måde at fremstille brint på. Så længe elektriciteten kommer fra vind eller solceller, så er det næsten 100% grøn energi. Grunden til at det næsten er 100% grønt er, at for at fremstille disse energikilder, så bruges der ofte udstyr som kører på fossile brændstoffer. Du kan læse mere om elektrolyse her – hvor du også kan prøve at lave brint selv, i mindre skala.

Hvis vi skal være helt grønne, så skal vi væk fra at bruge naturgas som drivmiddel til at fremstille brint. Der er vi slet ikke endnu – men hvem ved hvad der kan ske i det kommende år.

Hvilke lande er ved at blive etablerede inden for brintbiler?

  • Japan
    Japan er som den teknisk kyndige ven, der altid er et skridt foran, især når det kommer til brintdrevne biler! Den japanske regering nøjes ikke kun med at dyppe tæerne, men springer hovedkulds ind i verdenen af brintteknologi. De investerer stort i at gøre landet til et ‘brintsamfund’.

    Store navne i bilindustrien, som Toyota og Honda, surfer med på denne bølge. De har lanceret deres egne brintbrændselscellekøretøjer (FCV’er). Forestil dig dette: Toyota Mirai og Honda Clarity er ikke bare gennemsnitlige biler. De er som smartphones i bilverdenen – futuristiske, elegante og drevet af brintbrændselsceller.

    Japan drømmer ikke kun om en renere, brintdrevet fremtid – de er i gang med at gøre den til virkelighed. Og med disse fremskridt sætter de scenen for en verden, hvor biler kun efterlader vanddamp.
  • Sydkorea
    Sydkorea er også begyndt at vise interesse for brintbiler – og med Hyundai i spidsen, så kigger de også på dette attraktive marked. Den sydkoreanske regering er helt med på denne omstilling, og bidrager også til både udvikling og skalering af brintbiler til både private og transportsektoren i landet.
  • England, Tyskland og Norge
    Er alle lande som er ved at udvikle en strategi for omstilling til brintteknologi. Vi må dog erkende, at vores Asiatiske venner er meget længere fremme end vi er her i Europa – men ikke desto mindre er der en positiv udvikling i markedet. Det bliver nok ikke i 2024, at vi ser en masse brintbiler køre igennem Europa – men når vi nærmer os 2030, så tror jeg endnu mere på det.